Hej hopp där hemma i stugan!
Allt bra?
Vi mår strålande! Ligger och drar oss i sängen samtidigt som vi äter gummibjörnar. Livet är bra!

Kom tillbaka från Halong bay igår kväll, och åker till hoi an senare idag. 18 timmars buss - Yey. Så har en sista dag i Hanoi att se fram emot nu.

Iallafall. Halong bay. Helt fantastiskt fint har det varit! Vi har haft lite otur med vädret då det har regnat en del. Och så har det varit svinkallt. Jag har ju inga varma kläder med mig så har gått runt och frusit.
Men men. Jag överlevde med nöd och näppe.

Vi blev upphämtade i onsdags av en söt liten tjej som hette Seven. Sen åkte vi buss i fyra timmar tillsammans med ett gäng på 24 stycken, alla olika länder, alla olika åldrar, intressant!
Kommer fram till båten vi ska bo på under natten, innan vi fick checka in varnar seven oss för att de kanske inte är så fint som vi är vana vid. Att det är en båt och inte ett hotell så vi behöver ha överseende med dem. Det var de finaste rummet vi sovit i på vår resa.

Sen åkte vi runt i den här miljön i några timmar medans vi åt lunch, massa olika rätter dukades fram, åt till vi höll på att spy, men de var gott! Sen åkte vi iväg till en grotta som de kallar suprisecliff, det hade någonting med drakar att göra men helt ärligt var Seven den sämsta berättaren någonsin, det var omöjligt att följa med vad hon pratade om. Fint var det dock där, stort och maffigt, tyvärr var där ju också sådär hundra andra turister som skulle ta bilder och posa så det förstörde ju lite.

Vi åker vidare lite för att hitta ett ställe att paddla kajak vid. Jag och Tekla blir beordrade, på riktigt, en liten kille säger upprepande gånger till oss "sit down here" åt en kajak, som är fylld med vatten, eller, fylld och fylld, du blir blöt om rumpan när du sätter dig, men sagt och gjort, vi vågar ju inte säga emot, där sitter vi, redan blöta, och så börjar det regna, lite duggregn bara visserligen, men mer blöta blir vi. När vi är klara med kajakingen så är både jag ovh Tekla blöta inpå bara trosorna, men men, det var kul.

Tillbaka till stora båten för sunsetparty och middag. Tanken var att de skulle sjungas karaoke, som tydligen är jävligt stort här, men icke sa Nicke, ingen ville sjunga så det blev lite bläckfiskfiske istället, Tekla fick upp en manet men det var väl allt som fångades. Hon släppte i den igen!

Morgonen därpå skulle de flesta på vår båt hem till Hanoi igen, vi skulle dock stanna en natt till på hotell i cat ba Island.  Dock var det ingen som kände till detta så det blev lite problematiskt, efter lite om och men åkte vi till en strand med massa bungalows, här skulle alla andra vi mött upp på en annan båt stanna en natt till, de ville promt att vi också skulle stanna här, men icke sa Nicke, vi hade betalt för ett hotell, vi skulle få det, så efter lite drabbel och en hel del förvirring från vår sida så fick vi åka med ännu en båt till cat ba. Först skulle vi dock besöka guidens hem så han kunde hämta en fisk. Ja. En fisk. Han bodde i ett liten hus som flöt på vattnet, många fiskare som bor så där tydligen. Kallt och fuktigt måste de vara ju.

Båten gick sönder halvvägs, tror vi, det var ingen som sa något men de kollade motorn upprepande gånger, och när vi närmade oss cat ba så fick en annan båt komma och hämta oss, denna "båt" liknade då mer en flotte. Men sagt och gjort, vi kom tillslut fram. Här väntar ännu en guide, och de första han gör är säger till oss att hoppa på var sin motorcykel, jag får en hjälm av en snubbe jag tror var en taxi ovh iväg åker vi, lämnar Tekla helt förvirrad tillsammans med guiden. Fattade ingenting.
Kom fram till hotellet efter bara några minuter dock, och strax därefter kommer även Tekla, de måste kört jävligt fort för jag kunde inte se henne när vi åkte...

Cat ba visar sig vara en väldigt död liten stad. Antingen är det off season eller så är det bara alltid väldigt lite folk där. Att vädret var mörkt ovh regnigt fick det att kännas som om vi sov i en spökstad, det hjälpte inte heller att vi var de enda gästerna på hotellet också. Men vi hade det trevligt! Strosade runt lite och låg sedan och läste i våra sängar. Steg upp ohumanskt tidigt dagen därpå för att ha en transportdag - 1 timmes båt till stora båten, 4 timmars båt med lunch och "cookingclass", 1 timmes liten båt och väntan på land, 4 timmars bussfärd. Lagom trötta kom vi tillbaka till Hanoi, gick och lade oss redan nio ja.

Nej men Gud vad jag babblar. Vi har haft en väldigt rolig och väldigt förvirrande "helg". Alltid kul med utflykter