Ja. Jag överlevde. Var verkligen döende där ett tag. På riktiga människor-standard och inte bara Julia-standard. Jag kunde knappt gnälla. Så illa var de. Värst var (är!) nog förkylningen. Iallafall. Himla besviken jag missade halva varanassivistelsen. Enda stället i Indien som faktiskt stod på min lista. 

Men ack, inga sura miner här inte! Tapper som jag är steg jag upp vid fem morgonen efter min sjukdag. För att vi skulle åka båt på Ganges i soluppgången. Himla häftigt var det! Kallt som satan, ja. Tidigt. Ja. Men fint! 







Vi hann även strosa en del i stan så ska inte säga jag gick miste om hela staden. Drack t.ex. Världens godaste Lassi på Blue Lassi. Värt att åka till Indien endast för den. Och jag är inte ens så förtjust i Lassi. Valde en cocunut banana. Medans T drack en chocolate pomegranate. Tjocka och krämiga. Dock kunde jag inte dricka mer än två klunkar utan att riskera att de kom upp igen... men de var de bästa två klunkar som varit i mig någonsin. Coolt att man kunde titta på när de gjorde dem också. 


Vi besökte även burning ghat men valde att faktiskt inte delta i en turistfälla som innebar att man tittade på när folk bränner sina anhöriga..... 

Sen var de dags att åka till stationen. Hade förbeställt taxi men den kom visst inte fram så vi fick åka tuk tuk i en timme. Spännande! 
Kommer fram på stationen en och en halv timme innan tåget ska gå. Vi gillar att vara i tid. Olyckligtvis ska tåget då vara försenat med en timme. Ack tänker vi. Åt lite skabbig billys pizza liknande (okej, Tekla åt) och satte oss på perongen för att vänta. Vår timmes försening blev snabbt två, sen tre, sen tre och en halv. Nästan fyra timmar efter utsatt tid så kom de. På en annan perong tillochmed?! Tack och lov så hade vi redan spanat in några människor som såg ut att komma från bergigare områden (dvs Tibet folk typ). 
Så när de sa något i högtalarna och dessa personer sen reste sig och gick där ifrån så följde vi efter. 

Men tro inte att det var så hemskt att vänta! 
Vi hade de rätt underhållande.
Förutom de vanliga då, kopiösa människor som stirrar, peka, och pratar om en, en massa tiggare, råttor som sprang bredvid en, barn som stirrade på en med ledsna ögon för att de ville ha vår snackspåse (gav faktiskt en smutsig ung pojk ett bounty, som visserligen råkade vara gammalt...)
Vi fick träffa en man som var väldigt fascinerad av religion (och av oss tror jag). Han ville hemskt gärna veta hur "Fader vår" går på svenska. Olyckligtvis är jag lite ringrostig när det kommer till mina böner. Men jag gjorde ett försök och hittade på lite. Han verkade inte misstro mig. Han gav oss sitt Skypenamn och bad oss ringa honom för vidare diskussioner, och erbjöd oss tillochmed boende i Calcutta. Snäll människa!

Fick även se en stackars tre åring pojk komma fram till oss och dra ner byxorna. Där gömde sig en väldigt uppsvullen testikel (tar jag för givet, kollade inte så noga). Såg ut som en ballong iaf. Inte ville han gå heller så jag och T fick sitta och titta bort i säkert fem minuter innan de var okej att kika fram igen. 

Väl på tåget var allt okej. Sov väl helt okej. Anlände på vår station fem timmar efter vi skulle vara där. Inte allt för farligt. För att vara Indien. Ska aldrig klaga på Skånetrafiken igen dock. 

Hoppade in i en delad jeep för att väl komma till Darjeeling. Jag hade oroat mig lite för att vi inte skulle kunna ta oss de 90 km från stationen till staden. Men det visade sig snabbt att vi inte behövde oroa oss för någonting. 5-6 män kom rusande mot oss och erbjöd oss olika alternativ så fort vi ställde oss på parkeringsplatsen. 

Darjeeling är en fantastisk stad. Kallt som bara den. Men fin! Folken här är så fina! Så hjälpsamma. Allt som "vanliga" indier inte är. De pekar inte på oss. Tar inte smygfoton. Surar inte. 
Kan stanna här för evigt. Kanske. Nä. För backigt. Ont i mina ben ju 

Åt världens godaste frukost imorse. Efter en månad med vitt tråkigt toast bröd blev vi så glatt överraskade när vi fick in tjockt lite mörkare mjukt saftigt bröd. Helt galet så lite som kan göra en så glad. 





Efter frukost bestämde vi oss för att åka joyride. Ett litet ångtåg som kallas toytrain. Två timmars resa längst berget. Fint! Besökte ett mysigt litet tågmuseeum på vägen. 








Sen har vi strosat i Darjeeling. Ätit thaimat. Druckit te på vad som sägs vara ett fint teställe, jag som inte smakar någon skillnad kan inte säga så mycket. Men där var mysigt. Nu är vi på vårt kalla guesthouse igen. Här är rent iaf. Men har tre filtar i sängen. Som är väldigt hård. Imorgon ska vi upp halv fyra på morgonen för att åka upp till tiger Hill och se soluppgången. Galet. Bäst att de är värt de. 
Får nog gå och lägga oss nu isåfall. 

Adjö ❤️
Julia



5 kommentarer

Mamsi Tramsi

21 Nov 2013 21:04

Jag visste du skulle överleva <3
Det är såååå roligt o läsa allt ni skriver o jag bara älskar din humor! Skrattar högt (läser högt för Alice).
Vi har gjort pizza idag på rester för nu får vi äta rester resten av året... idag har jag köpt vaccin för 1600 spänn (till mig, Alice o till Ludde o Venus) :D
Fortsätt må bra o LEV !! (men kasta bort det där numret du fick från Calcuttabon).
Puss !!

Per Mörk

22 Nov 2013 08:07

Skönt att du mår bättre. Fantastiskt kul att läsa det du skriver. Här hemma går jag och väntar på jobbesked. Kanske börjar jobba i Vellinge. Är det Callicallicutta som gäller sedan? Lämnar ni Indien sedan?

Svar: Men per. Vad ska du göra där? Hur gick de? Har du fått de? Vad innebär de? Ta inte så drastiska beslut när jag inte ens är i landet!?!!!!

Calcutta imorgon. Sen två dagars tåg (fråga mig inte hur tusan de gick till) till Mumbai, sen buss till Goa, sen tåg till Kerala (eller varkala, eller något annat där i söder. Vad tycker du? Som varit där då.....) sen Thailand lagom till julafton. Blev lite ändringar i vår tidigare Plan. Det kom till mig i en dröm. På riktigt. Jag drömde vi ändrade allt, så då gjorde vi de sen.
Julia och Tekla

Annette

22 Nov 2013 14:56

Tur att du överlevde hjärtat (tur vi visste att du skulle överleva)!!!! Ni gör mycket turistiska saker för att inte vilja turista haha!!! Fina bilder!!!! Håller med mamma, lev, ha kul och njut!! <3 Kram

Per Mörk

23 Nov 2013 20:52

Hmmm...Låter som en lite onödigt omständlig väg. Har inte varit i Goa men snacka om turistiskt och överexploaterat. Skit i det, Kerala är fantastiskt!
Väntar besked på måndag om jobbet.... Jag får faktiskt ta sådana beslut själv.
Kram

Svar: Haha ja givetvis. Men håll mig uppdaterad!!!! Vill ju inte missa så viktig information ☺️ håller tummarna 👍
Julia och Tekla

Moster Sara

24 Nov 2013 20:53

Heej!! Jag håller med Mamsi tramsi, det är sååå kul att läsa vad ni får uppleva! ...och ni skriver så bra.. Kram kram!

Kommentera

Publiceras ej